Máte na PC účet s heslem nebo PINem a nechce se vám ho při každém spuštění zadávat? Chcete na PC používat OneDrive, ale odrazuje vás nutnost nastavit si heslo k PC účtu? Windows podporují automatické přihlášení (bez zadání hesla), ale tato možnost není (a nikdy nebyla) přímo přístupná, protože jde o nežádoucí bezpečnostní riziko.
(Nebo naopak chcete přinutit uživatele PC k bezpečnému spuštění vynucením hesla či PINu?)
Nastavení uživalských účtů (aka People Wizard)
Nástroj, který vám umožní automatické přihlášení nastavit (nebo naopak vypnout) se jmenuje Uživatelské účty („User Accounts„), ale z bezpečnostních důvodů lze spustit pouze zadáním příkazu „netplwiz
“ (zapamatovat si to můžete podle alternativního názvu „Network Adminitrator’s People Wizard“). Příkaz můžete zadat přímo do Nabídky Start (Windows 7+; zadání správného jména poznáte díky zobrazené ikoně dvou uživatelů s klíčem), do příkazové řádky (cmd, PowerShell, apod.) nebo v okně Spustit (např. Win+R nebo Win + X -> Spustit nebo CTRL+ALT+DEL -> Správce úloh -> (Více informací) -> Soubor -> Spustit novou úlohu).
Ať už zvolíte jakoukoliv cestu, po odklepnutí se zobrazí okno se seznamem uživatelů, kteří se aktuálně mohou přihlásit k danému PC. Také máte v tomto dialogu možnost měnit hesla uživatelů nebo (na záložce Upřesnit) měnit další nastavení účtů.
Zapnutí automatického přihlášení
Pokud má aktuálně přihlášený uživatel nastavené heslo pro přihlášení, nad seznamem se zobrazí zaškrtávátko „Před použitím počítače musí uživatelé zadat uživatelské jméno a heslo“. To je ve výchozím stavu zaškrtnuté, ale jako správce PC ho můžete odškrtnout, čímž se vypne seznam pod ním.
Po kliknutí na OK vyskočí další okno, kde musíte zadat jméno a heslo (dvakrát), které se použije pro automatické přihlášení. Předvyplněné by mělo být jméno aktuálního uživatele, ale zadat můžete jakékoliv jiné, které má právo se přihlásit (zadávejte jako „jméno“ nebo „PC\jméno“ nebo „jméno@doména.com“ dle nastavení PC).
Pokud používáte účet Microsoft nebo OneDrive, je potřeba zadat jméno v celém formátu emailové adresy (se kterou jste se registrovali na Live.com, account.microsoft.com, Office.com nebo OneDrive.com), tedy „jméno@doména.com“.
Po zadání jména a hesla zkuste PC restartovat a uvidíte, zda se dostatene automaticky na plochu zadaného uživatele.
Vypnutí automatického přihlášení – vynucení zadání hesla
Postup je přesně opačný než zapnutí.
Tedy nejprve spusťte „netplwiz“ a v okně zaškrtněte „Před použitím počítače musí uživatelé zadat uživatelské jméno a heslo“. Tím se aktivuje seznam uživatelů a můžete jim změnit hesla.
Následně klikněte na OK a restartujte PC a opět uvidíte přihlašovací obrazovku.
Pro zvýšení zabezpečení můžete pod záložkou Upřesnit ještě zaškrtnout „Požadovat stisknutí kláves Ctrl+Alt+Delete“, které automaticky po spuštění zamkne PC.
Pokud v dialogu nevidíte možnost „Před použitím počítače musí uživatelé zadat uživatelské jméno a heslo“, je to tím, že aktuální uživatel nemá nastavené heslo. Vyberte tedy tohoto uživatele ze seznamu a dole klikněte na „Resetovat heslo“. Zadejte nové heslo, zavřete všechna okna pomocí OK a restartujte PC. Následně, dle potřeby, opakujte postup a zapněte nebo vypněte automatické přihlašování.